Gebruik Chrome.
Hebben we 10.000 stappen per dag nodig? Is zitten het nieuwe roken? Ben jij een “active couch potato”? Tijdens de Inspiratiedag Sport en Beweging ontdekten voedingsbedrijven het antwoord op deze en nog veel meer andere boeiende vragen. Het doel van deze dag? Bedrijven inspireren om zelf een sport- en bewegingsbeleid uit te werken binnen hun organisatie.
Op vrijdag 8 maart kwamen een 15-tal voedingsbedrijven samen in Gent voor een dag vol ontdekkingen en inspiratie over sport en beweging. Met een boeiende mix van expertise en getuigenissen stond de dag garant voor nieuwe inzichten en praktische ideeën om aan de slag te gaan.
De dag begint met een leerrijke lezing van professor in de Lichamelijke Opvoeding Jan Seghers van KU Leuven. Met een schat aan kennis en ervaring op het gebied van beweging, deelde hij inzichten over hoe zowel arbeiders als bedienden meer kunnen bewegen voor, tijdens en na de werkuren.
De handige tips van de professor werden meteen in de praktijk omgezet. Van squats tot lunges*: de deelnemers bleven niet gespaard van enkele spieroefeningen. En ook de lachspieren werden even gretig getraind... 😉
(* Lunge = oefening waarbij je één knie buigt in een hoek van 90 graden, terwijl het andere been bijna de grond raakt)
Naast de expertise van Seghers, kregen de deelnemers ook de kans om te luisteren naar de ervaringen van twee voedingsbedrijven die beiden heel actief zijn op Gusto Sportivo.
Mulder Natural Foods en Imperial Meat Products (het moederbedrijf van Aoste) deelden openhartig hoe zij hun bewegings- en gezondheidsbeleid vormgeven, en hoe dit heeft bijgedragen aan een gezondere en actievere werkomgeving. Hun verhalen boden waardevolle inzichten voor andere bedrijven die een soortgelijke weg willen inslaan.
Na een ochtend vol kennis en ervaringen was het tijd om de benen te strekken tijdens een verkwikkende wandeling. De deelnemers kregen de kans om ervaringen uit te wisselen en nieuwe contacten te leggen. Een waardevol moment van verbinding en inspiratie.
Dat de wandeling voor een hoofd vol nieuwe ideeën zorgde, werd al snel duidelijk door de volgeschreven post-it papiertjes. De deelnemers kregen namelijk nog de opdracht om hun nieuwe inzichten neer te pennen. Het resultaat? Een muur vol inspiratiebriefjes over sport en beweging!
Griet Poppelier van Poppies Bakeries onthoudt vooral het belang van sportieve ambassadeurs binnen een bedrijf. "Als je iedereen binnen je bedrijf aan het sporten wil krijgen, is het belangrijk om een sportieve trekker te vinden die iedereen motiveert. Ik heb geleerd dat het niet enkel vanuit het hr-team moet komen."
AM Norman zal dan weer meer inzetten op campagnes om het gebruik van de lift te doen verminderen. "We willen onze medewerkers motiveren om vaker de trap te nemen."
De Inspiratiedag Sport en Beweging was een groot succes en smaakt duidelijk naar meer. Met nieuwe ideeën, motivatie en inspiratie op zak, gingen de deelnemers naar huis met hernieuwde energie om aan de slag te gaan met hun eigen sportbeleid.
Wie weet zijn we binnenkort niet alleen de lekkerste, maar ook de sportiefste sector? 😉🏃♂️