Gebruik Chrome.
Een sportieve krachttoer tijdens de 20km door Brussel, de Antwerp 10 Miles of een ander event? Of samen met je collega’s op pad gaan? Door te zweten voor goed eten ga je altijd voor de extra mile.
Uiteraard verdienen alle goede doelen onze steun en zijn jullie vrij te kiezen welke doelen jullie ondersteunen, maar vanuit Alimento en Fevia schuiven we een goed doel en partner naar voor die mee zorgt voor “goed eten”: Rikolto. Want een betere wereld begint bij goed eten:
Goed eten, dat is gezonde en duurzame voeding, vandaag en in de toekomst. Van een eerlijk inkomen voor de boer tot betaalbare, kwaliteitsvolle voeding voor iedereen: dat is waar Rikolto voor gaat.
Rikolto verbindt burgers, boeren, bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Wereldwijd bouwen we samen aan inspirerende initiatieven die antwoorden zoeken op uitdagingen rond biodiversiteit, klimaat en ongelijkheid. Zo maken we het systeem achter ons eten eerlijk, transparant en milieuvriendelijk.
Rikolto is bovenal een beweging van mensen die geven om goed eten. Mensen zoals jij, die in hun omgeving hetzelfde doel nastreven, die steun geven of in beweging komen.
Lydia volgde Rikolto's Generation Food-traject, een incubatorprogramma dat jonge ondernemers in staat stelt hun idee in een onderneming om te zetten. Lydia's bedrijf, JOSLY-Enterprise, levert lokaal, veilig en vers sap aan de inwoners van Bukavu. Het creëert ook banen en draagt bij aan de lokale economie.
"Via beurzen hebben we ook vijf contracten binnengehaald voor de levering van vers sap aan scholen." Voor andere jonge ondernemers in de DR Congo en ver daar buiten is Lydia een inspiratie.
Lodovikus Vardiman (Lodo) is de voorzitter van ASNIKOM, een koffiecoöperatie in Oost-Nusa Tenggara, Indonesië. Hij is de drijvende kracht achter hun professionalisering.
"Zelfs voor kleine hoeveelheden, kunnen we boeren een eerlijke prijs bieden." Met steun van Rikolto verkopen de boeren nu hun verfijnde robustakoffie in de EU.
In 2022 integreerde de coöperatie de teelt van avocado en durian. Zo diversifiëren ze hun planages én hun inkomens met goed eten voor de lokale markt. Dankzij training van Rikolto en koffiebedrijf This Side Up gebruiken ze ook droogkoepels om de veranderende weerpatronen het hoofd te bieden.
Neem contact op met:
An Kindermans
coördinator sportieve acties bij Rikolto
an.kindermans@rikolto.org
0484 29 16 51 | 016 74 47 15