Gebruik Chrome.
Rikolto is al een jarenlange partner van Alimento en Gusto Sportivo. Ook dit jaar zetten ze weer hun beste beentje voor om de werknemers uit de voedingssector een sportief voorjaar voor te schotelen. We belden even met Bert Wallyn die al deze sportieve evenementen organiseert.
Goed eten is de beste brandstof om goed te sporten, letterlijk. Rikolto zet zich wereldwijd in om goed eten – gezond en duurzaam – op ieders bord, in elk winkelrek, op elk veld te krijgen. Dat doen jullie met de voedingssector ook en daarom vind ik het zo’n fijne samenwerking. We krijgen mensen op een laagdrempelige manier in beweging en we werven fondsen om overal ter wereld van goed eten een recht te maken.
Absoluut. Hier in België ligt de focus op het einde van de keten, de supermarkten, cateraars enz. Maar onze teams werken over de hele wereld samen met boeren die vooruit willen. Mijn collega's coachen hun coöperaties tot sterke zakenpartners die de duurzaamste productiemethoden kunnen toepassen. Als we samenwerken met voedingsbedrijven en supermarkten is dat meteen voor de lange termijn en met de bedoeling de wereld een beetje te verbeteren. Het is motiverend om te zien hoe we daarmee ook jongeren inspireren om zelf een bedrijf te beginnen in de landbouw of voedingssector.
Voor bedrijven hebben we een sponsorformule, maar ook individuele sporters kunnen geld inzamelen door zichzelf niet enkel een sportief doel, maar ook een fondsenwervend doel te stellen. Je kan een zelf een parcours in je buurt uitstippelen, of aansluiten bij een van onze evenementen in Leuven, Kortrijk, Rillaar of Averbode. Wie meedoet, betaalt geen inschrijvingsgeld, maar engageert zich om minstens 40 euro in te zamelen of te doneren. Wij helpen je trouwens. Mijn collega's en ik helpen je een eigen actiepagina op te zetten.
Zelf ben ik al volop bezig. Ik zoek 10 mensen die samen met mij in mei de langst bewegwijzerde mountainbikeroute willen rijden, goed voor 135km. Wie met me meerijdt engageert zich om minstens 135 euro in te zamelen of te doneren. Op die manier brengt mijn actie hopelijk 1350 euro op!”
De relatie tussen Rikolto (vroeger Vredeseilanden) en de voedingssector is er altijd al geweest. Zowel met Fevia als Alimento en tal van bedrijven uit de sector hebben we goede relaties en samenwerkingen. Zo ontstond ook onze “sportieve traditie”. We liepen vroeger met zo’n 800 lopers de 20km door Brussel, waarvan een groot deel uit de voedingssector. We doopten het event “loop naar Afrika” wat jullie voor de voedingssector omdoopten tot “Food for Africa”. Heerlijke tijden!
Als je als organisatie timmert aan een sterk voedselsysteem, heb je sterke partners nodig in de voedingssector. We delen een gemeenschappelijk doel en het verbindende DNA van Fevia, Alimento en Rikolto maakt dat we de verschillen overstijgen. Onze gezamenlijke beweegcampagne Gusto Sportivo is daar een sprekend voorbeeld van. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat medewerkers van de voedingssector in België een goed doel steunen dat mensen elders in de wereld kansen biedt om een beter leven op te bouwen in de landbouw- en voedingssector.